Vanliga frågor

Beställning

Ja, om du bor i Sverige kan du numer köpa våra produkter direkt från oss. 

Om du hellre vill köpa hos din lokala butik använder du dig av vår karta för återförsäljare. Där kan du söka på ort, produktnamn, färg samt artikelnummer.

Om du har en butik och vill bli återförsäljare kontaktar du oss på [email protected].

Med hjälp av vår återförsäljarkarta kan du ta reda på vilka länder som våra produkter finns att köpa i.

Om vi inte finns representerade i just ditt land kan det finnas webbutiker som ändå skickar till dig. Kolla igenom dessa i vår flik för e-handlare.

Tyvärr kan vi inte lägga till eller ta bort något på din order i efterhand. Du kan dock alltid ringa till oss så stryker vi den första ordern, så att du kan lägga en ny med de varor du önskar. Det är mycket enklare än det låter, kontakta oss bara på telefon 026-273030 eller mail [email protected] så löser vi det direkt!

Detta är tyvärr inte möjligt, men om du kontaktar oss på telefon 026-273030 eller mail [email protected] innan vi skickat din order så hjälper vi dig att stryka din order – så att du kan lägga en ny direkt!

Tyvärr kan vi inte garantera att vi har just ditt parti inne, men om du kontaktar oss på telefon 026-273030 direkt efter att du lagt din order så lovar vi att göra så gott vi kan!

Nej, du kan bara beställa genom hemsidan. Detta för att köpet ska vara så tryggt som möjligt för dig, eftersom du annars hade blivit tvungen att ange dina kreditkortsuppgifter per telefon.

Betalning

Betalning sker genom vår betalningspartner Collector. De erbjuder flera olika betalningsalternativ, allt för att det ska bli så smidigt som möjligt för dig!

I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi betalning med Collector Checkout. Collector Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet. Kort- och bankbetalning sker smidigt utan att du behöver lämna sidan.

Så fort vi mottagit din order skickar vi ut en orderbekräftelse till dig. På så vis vet du att din order gått igenom.

Leverans och frakt

Frakten kostar 49 kronor, och den fraktfria gränsen ligger på 499 kr.

Vår normala leveranstid ligger på 1-3 dagar.

Så fort vi packat din beställning skickar vi ett leveransbesked till dig via mail. Om du ännu inte fått något mail så har paketet alltså inte skickats.

Du kan alltid spåra ditt paket genom att gå in på Postnords hemsida eller i deras app och ange tracking-id:t som vi skickar ut per mail när leveransen skickas från oss. När din order anlänt till utlämningsstället skickas det ut ett sms till det nummer du angivit.

Om det saknas något i ditt paket är det bara att du kontaktar oss på mail [email protected] eller telefon 026-273030, så ser vi till att åtgärda felet direkt!

Retur & Reklamation

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. 

Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas med e-post till [email protected]. I meddelandet ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt och är ansvarig för leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i sin ursprungliga förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. 

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se våra Köpvillkor.

Du står för returfrakt och är ansvarig för leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i sin ursprungliga förpackning.

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart via e-post till [email protected] efter det att defekten har upptäckts. 

Hur går du tillväga vid reklamation?

  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Bifoga även en bild som visar felet.
  • Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Mer info hittar du bland våra Köpvillkor.

Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Garn

Garnet kan ha utgått och visas inte längre på vår garnsida.

För att hitta ett ersättningsgarn får du titta på garnfaktan på banderollen och sen jämföra det mot befintliga garner här på vår hemsida.

För att hitta ett ersättningsgarn får du titta på garnfaktan på banderollen och sen jämföra det mot befintliga garner här på vår hemsida.

 För att ta reda på om en färg utgått går du bara till produktsidan för garnet det gäller. Syns den inte där har den med största sannolikhet utgått. Utgångna garner och färger kan fortfarande gå att köpa i butik. Använd vår karta för återförsäljare för att söka butik som kan ha det du söker.

Viktskillnader på upp till 10-15% kan förekomma. Detta beror på luftfuktigheten. Ju lägre luftfuktighet, desto lägre vikt.

Vintertid brukar garnerna väga mindre då luften är torr. Sommartid kan nystanen väga mer då luften är fuktig.

När det gäller akrylgarner stämmer vikten nästan alltid året om, men ull och ullblandningar är mer känsliga för yttre påverkan. Det är därför som längden på garnet är det avgörande, och vikten alltid anges som “cirka”.

Det finns ett krav på att längd och vikt alltid måste finnas på banderollerna.

Vi samarbetar med leverantörer över hela världen, vilket betyder att ullen kan komma från såväl Island som Peru, Bolivia och Australien.

Ja, all vår merinoull är mulesingfri. Samtliga våra leverantörer förbinder sig till att följa vår Animal Welfare Policy.

Samtliga våra leverantörer måste kunna uppvisa certifikat på att inga djur kommer till skada, att arbetsvillkoren är schyssta för de anställda, att ingen onödig miljöpåverkan görs och att inga giftiga, otillåtna ämnen förekommer i produktionen.

Mönster

Då vänder du dig till vår kundtjänst så vidarebefordrar de ditt ärende till vår stickhjälp. Observera att vi enbart har möjlighet att svara på specifika mönsterfrågor. Om du har problem med en viss teknik, eller behöver lära dig nya moment hänvisar vi till våra stickskolor på bloggen.

När du gått in på mönstret som du vill spara klickar du på knappen “Ladda ner”. Då kommer du till en ny sida med en utskriftsbar version. Om du då för muspekaren eller fingret över sidan får du upp en ikon med en pil som pekar nedåt. Klicka bara på den för att spara mönstret till din enhet.

När vi visar upp ett mönster i våra sociala medier skriver vi antingen med mönsternumret eller en direktlänk till sidan där du hittar mönstret.

Om vi angett mönsternumret skriver du bara in detta i sökrutan längst upp till höger på sidan. Om vi angett en direktlänk klickar du bara på den eller kopierar texten och skriver in den i din webbläsare.

Det hittar du bland våra mönster här påhemsidan. Sök antingen på garnet som anges i tidningen, eller plaggtypen. Om du inte hittar det är det bara att du hör av dig till oss på mail [email protected], så hjälper vi dig att leta rätt på det!

Det gör du direkt till vår kundtjänst på mail [email protected]faret.se.

Kom ihåg att ange mönstrets nummer och beskriva problemet utförligt. När vår stickhjälp undersökt detta återkopplar vi sen till dig.

Titta i vår storleksguide som du hittar under fliken "Storleksguide" inne på respektive mönster.

Mät först kroppsmåtten på den som ska bära plagget, se figurerna.

Titta i tabellen vilken storlek som passar in på dina kroppsmått.

Vill du ha ett rymligare plagg kan du välja att gå upp en storlek.

Den masktäthet som anges avgör storleken på det färdiga plagget. Om du inte håller samma masktäthet kommer plagget att bli större eller mindre än du vill ha det.

Får du inte rätt masktäthet med de rekommenderade stickorna, byt stickor och sticka en ny provlapp.

Får du fler maskor/varv på 10 cm än angivet, gå upp i storlek på sticka, prova t.ex. 0,5 mm grövre eller försök sticka lösare.

Får du färre maskor/varv på 10 cm än angivet, gå ner i storlek på sticka, prova t.ex. 0,5 mm tunnare sticka eller försök sticka fastare.

När du mäter en provlapp bör den vara slät, lägg den plant och sträck lätt, men helst blocka innan.

Den masktäthet som står på garnets banderoll och på hemsidan, är den vi rekommenderar till just det garnet. Den anges alltid i slätstickning på rekommenderad sticka. Denna kan du ha som utgångspunkt när du ska sticka något utan mönster eller jämföra olika garner med varandra.

På våra sockgarner kan det stå två olika masktätheter, det beror på att man gärna vill ha en socka lite tätare än t.ex. en kofta i samma garn.

Masktätheten som anges i ett mönster är designerns val för att göra just det plagget så bra som möjligt och är den rekommendation du ska följa för att få rätt storlek på plagget.

Övrigt

Tvättar du rätt håller sig kläderna snygga längre.

Följ alltid garnets skötselråd, se respektive garn.

Läs även våra tvättråd >

Då skickar du dina designförslag tillsammans med en presentation av dig själv till vår kundtjänst på mail [email protected], så vidarebefordras detta till vår designchef.

Om det är av intresse kommer vi att återkoppla till dig så fort vi har möjlighet.

Kontakta oss på mail [email protected] eller telefon 026-273030.

Det hittar du bland våra mönster här påhemsidan. Sök antingen på garnet som anges i tidningen, eller plaggtypen. Om du inte hittar det är det bara att du hör av dig till oss på mail inf[email protected], så hjälper vi dig att leta rätt på det!

På vår blogg hittar du stick- och virkkurser för nybörjare.

svartafaret.se använder enbart cookies i syfte att göra ditt besök hos oss till den bästa upplevelsen. Vi lagrar inga personuppgifter utan ditt medgivande och följer de riktlinjer som GDPR innefattar. Läs mer om vår policy här på hemsidan.

Här hittar du svar på vanliga frågor rörande beställningar, leveranser, garn, mönster och annat. Om du inte hittar svaret du söker kan du använda dig av kontaktformuläret för att kontakta oss.

^Topp Copyright © Svarta Fåret. All rights reserved.